top of page

FRÅGOR & SVAR (FAQ)

Många av dina frågor kan du själv lösa genom att kontakta rätt person/företag/försäkringsbolag direkt istället för att vänta med frågan till våra öppettider.
För svar på frågor som dyker upp i vår förening, läs nedan:

* När ska det vara lugnare/tystare i lägenheten enligt föreningens ordningsregler?

-Vardagar kl.20:00-07:00
-Helger kl.20:00-10:00

* Vad gäller vid andrahandsuthyrning?

- Om du/ni vill hyra ut din/er lägenhet i andra hand så måste du/ni kontakta föreningen för att få ett godkännande från föreningen. Det som är godtagbara orsaker för andrahandsuthyrning är studier på annan ort, testa på samboboende eller arbete på annan ort.

* Vem kontaktar jag om jag vill få tag i en fastighetsskötare?

- Förvaltningen av våra fastigheter sköts via ett företag, Driftia. Om ni har exempelvis frågor om ventilation, tips på elektriker eller ett kallt element mm så kan du/ni kontakta Driftia direkt via deras formulär https://www.driftia.se/felanmalan eller ringa numret som står i porten.

* Vad gör jag om jag upptäcker ett fel i de allmänna utrymmena?

- Det ligger på allas ansvar att ringa till felanmälan och anmäla om det är någonting i de allmänna utrymmena som är trasigt eller på något annat sätt felaktigt. Ta kontakt med Driftia via deras formulär https://www.driftia.se/felanmalan eller  telefon på vardagar under vanliga öppettider, eller jourfelanmälan på telefon helger och kvällar om det kräver akutåtgärd. Telefonnummer finns i porten.

* Vad gör jag om jag får en vattenskada i lägenheten?

- Först kan du/ni kontakta Driftia under vardagar under öppettider eller jourfelanmälan på helger och kvällar. Telefonnummer finns i porten (tel 08-744 44 33). Observera att bostadsföreningens försäkringsbolag endast står för kostnaderna för problem i fastigheten, ytskikt går på din hemförsäkring och därför är det viktigt att du direkt felanmäler till din hemförsäkring också.

* Vilket försäkringsbolag har brf Lerlåset?

- Vi använder oss av försäkringsbolaget Brandkontoret. För frågor kring fastighetsförsäkringen, kontakta Brandkontoret via deras hemsida: http://brandkontoret.se/

* Jag har grannar som låter mycket och vill att dom ska sluta, vad gör jag?

- Enligt stadgarna så har vi speciella tider som man kan göra ljud ifrån sig och tider som det måste vara tyst (läs våra stadgar på fliken "info och dokument"). Om man har en granne som stör mycket så måste man i första hand kontakta den grannen och försöka att lösa problemet tillsammans. Fungerar inte det, kontakta styrelsen med noteringar om när och hur mycket störningar grannen gör ifrån sig.

* Vad kostar det att ha ett garage, eller en p-plats?

P-plats med motorvärmare kostar 185 kr/månad, och vi har 15 platser.

Garage kostar ca 6250 kr/år beroende på storlek. Vi har totalt 54 garage.

För tillfället är dock kötiden till både garage och p-platser lång.

* Jag har frågor om min avgift/hyra, vem kontaktar jag?

- För frågor som gäller avier ta i första hand kontakt med vår ekonomiska förvaltare SBC, Sveriges Bostadsrättscentrum på telefon 0771-722 722 eller kundtjänst@sbc.se

Se även SBCs hemsida www.sbc.se eller ladda ner deras app för iOS och Android.

* Jag behöver ett utdrag ur lägenhetsförteckningen, hur gör jag då?

- Det enklaste sättet är att göra det via appen Min Brf från SBC.

I annat fall kontakta kundtjänst hos SBC på telefon eller mail. 

Fick du svar på din fråga? 
Om inte, kontakta bostadsföreningen på våra öppettider

på måndagar mellan kl.19-19:30 i port 13 på gaveln. 

bottom of page